Philip K. Dick - Předposlední Pravda

předposlední pravda

LSD, Houbičky, Schizofrenie, tady zapomeňte, tady je jen radioaktivita :)

Svět je rozdělen na dvě soupeřící velmoci. Lidé jsou strachy skrčeni v krytech a vyrábějí Olovčíky – stroje na zabíjení, jež za ně válčí tam nahoře. Na povrchu Země, která je zpustošena nemilosrdnou jadernou válkou. Prakticky každý den jsou utvrzováni v tom, že ta jejich strana je v právu a že musí vyrábět ještě více smrtonosných strojů. To si přeje jejich nestárnoucí prezident.

V jednom z podzemních krytů je velitel postaven před vážné rozhodnutí. Jejich hlavní technik umírá a potřebuje náhradní slinivku. Bez něj může podzemní bunkr zemřít. Proto velitel musí někoho poslat na povrch sehnat náhradní slinivku nebo se tohoto úkolu raději chopit sám. Na povrchu se totiž kromě Olovčíků, radioaktivity objevili zmutované zákeřné nemoci.

O stovky kilometrů dál sedí lidé, kteří vymýšlejí projevy, tvoří opravdicky falešné historické dokumenty. Svět patří jim. Jsou o tom přesvědčeni, a kdyby vypustili tu zběř uzamčenou v krytech přineslo by to další válku…

Philip K. Dick mi naservíroval temnou vizi budoucnosti bez jeho obvyklých halušek, bohů v pisoárech a podobně.  Mohu říci, že možná díky tomu se kniha četla velmi dobře, ač mne hledání té vyšší podstaty stále někde v textu podvědomě chybělo. Ať vezmu od něj jakýkoli román dostanu obdobnou šablonu ze které vychází – škaredý světem zdeptaný člověk vláčený příběhem jak se peru autora zachce – a kupodivu i zde tato forma slaví úspěch. Škoda, že nedotáhl všechny příběhové nuance dokonce a vykecal to podstatné již v počátcích příběhu. Jenže se mu opět a zase povedlo rozpracovat jednotlivé postavy a jejich pohnutky do hrůzostrašných rozměrů. Další povedený román, který si nesmíte nechat od mistra ujít!

4398044
1182
7418