Scott Westerfeld - Leviathan

Cover Leviathan

V Srpsku zabili císař pána a bude z toho válka...

Nebylo to sedm kulí, ale otrava, která sprovodila rodiče Aleka. Alek je potomek mocného rodu Habsburků, avšak díky tomu, že se jeho otec oženil s ženou neurozeného původu (prostě kněžna je málo), nemá nárok na trůn. Nicméně jeho otec si myslel své a tak pro případ své smrti připravil pro svého syna únikový plán. A právě této noci se jeho plán dává do pohybu. Možný dědic trůnu je společně se svými učiteli na útěku ve velkém kráčecím stroji mířícím z rakous do švýcar. Brzy se ukazuje, že plán jeho otce byl prozřetelný, protože je jim v patách Německá armáda.

Deryl Sharpová je patnáctiletá dívka, která zdědila po otci cit pro létání. Žije v Anglii a její touha dostat se k vzdušnému námořnictvu je komplikována tím, že je právě dívka. Za pomocí jejího bratra si změní jméno na Deryna a jako muž se vydává na zkoušky do Londýna. Hned při prvních testech létání ji zastihne bouře a je zachráněna vzducholodí Leviathan letící plnit zadané úkoly. Deryn se zde stává kadetem a je natolik dobrý(á), že si jej kapitán nechává i pro následující let, který se poněkud zkomplikuje nad Švýcarskem díky vypuknuvšímu konfliktu.

Při čtení jsem postřehl několik detailů, které jasně ukazují, že kniha bude mít více dílů, kde budou některé věci dovysvětleny. Navíc styl spisovatele je určen spíše pro mladší čtenáře někde okolo 15-20let s občasnými dětinskými úlety popisů postav či situací. Příběh je pak sám o sobě zasazen do steampunkového období první světové války obohaceného o zajímavé nápady. Prvním z nich jsou určitě strany konfliktu - Německo patřící k Industriálům, kteří používají kráčecí bojové stroje a všeobecně stroje. Druhým je Anglie patřící k Darwinovcům, jenž díky panu Darwinovi využívají zmutované zvířecí druhy ke všem druhům činnosti např. vzducholoď Leviathan je vlastně ekosystém zvířectva, jejímž základem je velryba :) Opravdu zajímavá představa nicméně méně realistická oproti ocelovým strojům, které mi byly bližší :)

Doporučuji všem mladším čtenářům lačnících po dobrodružství nebo starým bardům pátrajících po steampunkových románech. Mne osobně k této knize dovedlo pátrání po distopiích :)

4380622
712