Graham McNeill - Mechanicum

Cover Mechanicum

Na Mars přišla krvavá válka a jednotlivé frakce se musí rozhodnout, na jakou stranu se přikloní…

Autor Graham McNeill přináší devátou novelu z cyklu Horova Hereze. Po jeho, mnou opěvovaném, Fulgrimovi, přináší příběh plný akce a postav, kterým budete fandit, abyste na konci zjistili, že východisko z Marsovské situace neexistuje. Novela lze rozdělit na několik příběhových rovin – První pojednává o vzniku Dark Mechanica, v jehož čele stanul zrádcovský Kelbor-Hal, jehož průvodcem do temnot se stal Regulus, Adept Mechanika, kterého vyslal samotný Horus. Tato cesta je dlážděna touhou odemknout tajemství prastarého trezoru Moravec, který uzamknul samotný Císař. V trezoru Moravec se však skrývá samotná zkaženost Chaosu a jeho otevřením se začne po Marsu šířit zkažený kód. Další vzpurnou proti-Terranskou myšlenkou je stvoření UI stroje Kabana. Více o stroji Kabban je popsáno ve speciální povídce The Kabban Project, kterou napsal stejnojmenný autor a je velmi povedená – poprvé se zde čtenář setkává Adeptem Chromem, pravou rukou Kelbor-Hala a jeho nohsledy v čele s vražedkyní Remiare.

Druhá rovina příběhu je o Koriel Zeth a o Dalii Cytheře. Koriel Zeth je vládkyní své pevnosti uprostřed aktivní sopky a velmi rozvijí pokrokovou technologii. Sama nevěří na strojového boha Omnisiaha a věří, že Císař je tím pravým spojením člověka a stroje. Sama si dala za cíl pomocí Empyreanu (Warpu) získat všechno vědění. Staré anály se zmiňují o stroji Akašická čtečka (Akashic Reader). Překladem textů a stvořením prototypu pověří nadějnou Dalii Cytheru o níž soudí, že je neprobuzený psyker a právě Akašická čtečka potřebuje ke své funkčnosti psykery, tisíce psykerů a energii samotného Astronomiconu. Tento stroj by mohl být předobrazem Císařova Zlatého trůnu (avšak dle dostupných zdrojů tomu tak není). Dalia Cythera, však díky tomuto stroji zjistí, že je předurčena k jinému ještě náročnějšímu úkolu – při jehož plnění pochopí, jaké pohnutky Císaře vedou k cestě, kterou lidstvo kráčelo/kráčí/bude kráčet. Pokud mohu zaspojlovat musí zajistit, aby nebyl z labyrintu Noctis vypuštěn Drak - C’than, bůh, kterého uctívají Necroni ;). Na povrchu Marsu se mezitím rozpoutává naprosté peklo a Koriel Zeth společně s ostatními věrnými Císaři tuší, že nemohou vyhrát.

Třetí rovina se váže k Legii Titánů, převážně k Legio Tempestus, která svedla odvážné bitvy od počátku nepokojů až po tu největší bitvu, obranu pevnosti Magma City patřící Koriel Zeth kde proti obrovské nepřátelské přesile bude muset zaplat cenu nejvyšší.

Autor opět předvedl povedenou práci. Dal mi pomalu bující zradu šířící se po miliardách optických vláken, vzduchu a ve strojovém kódu. Přinesl titánské bitvy obřích strojů, vybuchující jaderné reaktory a všepohlcující žár. Dokázal i v té smršti kulek, laserů w40k universa vykreslit postavy, tak dokonale, že jim člověk fandil nebo je naopak zatracoval. Za část „nudné vaty“ se nezlobím, jen škoda, že nerozvinul více linku Dalii Cythery – hold asi to bude na samostatnou novelu za bakšiš navíc :p. Tento díl rozhodně stojí za přečtení ;).

4380949
1039
32412