Robert Harris - Fatherland (Otčina)

Cover Otčina

Adolf Hitler vyhrál Druhou světovou válku a jeho vysněná tisíciletá Třetí říše se rozléhá od Francie po Ural…

Přesně takovou mystifikaci si pro čtenáře připravil Robert Harris (Enigma, Muž ve stínu) a vězte, že vám z toho bude tuhnout krev v žilách. Naprosto autentické, mrazivé podání příběhu o tajemství, které nikdy nemělo vyplout na povrch.

Je rok 1964 a již za několik málo dnů má Hitler oslavit své 75. Narozeniny, když na místní oddělení Kripa (kriminální policie) dojde zpráva o nalezení mrtvého u břehů rybníka. Xavier March je detektiv, Sturmbannführer SS. Na tento titul se moc neohlíží a celkově jde svými názory proti proudu übermenschů, které mělo Německo zrodit, ale nezrodilo. Zůstalo pouze u filozofie národního socialismu, který však požírá sám sebe a společnost podobající se společnosti z Orwellova románu 1984, žijící v žulovém monumentálním Berlíně. Xavier netuší, že obyčejná mrtvola naplní jeho osud, jenž je sám o sobě nahnutý, protože má spoustu záznamů na gestapu pro svou velkou „individualitu“.

Autor velmi detailně, až se mi zdá, že s jistou perverzností popisuje německou deviaci řádek po řádku. Ponuré postavy pohybující se v depresivním a stále deštivém megalomanském Berlíně, ze kterého se jako vlákna pavučiny rozbíhají na všechny strany několikaproudové autostrády a železnice, hledajíc pravdu o tom proč umírají vysocí hodnostáři strany. Gestapo však ví, oč se jedná, a proto s důkazy Xaviera seznamuje, jenže ten i přes to vidí v případu mnoho nejasnosti. Nepřestává vyšetřovat a na povrch vyplouvají informace, které by mohli ohrozit nejen oslavy fürera ale i existenci celé tisícileté říše.

Ačkoliv je román fikcí dokázal naprosto úžasně podchytit člověka v moři vypláchnutých mozků, ve společnosti prohnilé a upadající. Dokázal na světlo světa vrátit tragické události druhé světové války a potvrdit, že každé tajemství se jakoukoli formou snaží vykřičet pravdu do světa i za cenu nejvyšší oběti. Ke konci knihy pak naprosto tuhne krev v žilách z těch řádků, jež autor napsal, protože vycházejí z tvrdé historické reality.

PS. Doporučuji také shlédnout stejnojmenný film s Rutgerem Hauerem, který je od knihy mírně odlišný, avšak také tak strhující.

4380993
1083