Planeta Nippon

Nippon

Tato kniha je povinnost pro každého fanouška…

Trojice autorů Anna Skřivánková, Antonín Tesař a Karel Veselý si před pěti lety řekli, že by mohli napsat publikaci o Japonském komiksu manga a jeho televizního/filmového souputníka anime. Původní koncept však postupem času boptnal a přidával další a další střípky z japonské popkultury.

Po letech psaní a pilování textů si řekli dost a své dílo vrhli do čtenářského publika. To dostává třista stránkovou knihu nabytou informacemi k prasknutí. V jedenácti kapitolách Vám autoři přináší nejen vývoj mangy, anime a jejich subžánrů, ale je vhodná i pro fanoušky japonských počítačových her či asijským filmožroutům. Navíc se čtenáři seznámí se vztahem Japonců k přírodě, robotům, nacionalismu, či homosexualitě. Prostě všemi aspekty, které mohou do tvorby promlouvat a co by fanouška Japonské popkultury mohlo zajímat.

Publikace je velmi dobře zpracovaná, nabitá tolika informacemi, že každou kapitolu je potřeba chvíli vstřebávat. Osobně mi nejprve vadilo odskakování od tématu, avšak v některé z dalších kapitol byly předešlé informace do kontextu doplněny. Co bude pravděpodobně vadit opravdovým hardcore fanouškům je fakt, že kniha zevrubně rozebírá nejprofláklejší témata a nejde v nich příliš do hloubky. Nicméně Japonskem nepolíbený fanoušek hledající kontext, proč se jeho oblíbená postava ze série chová tak či onak, či jak a proč vlastě vzniklo shonen-shoujo-ai, zde odpověď pravděpodobně nalezne. Dokonce jsou některé informace a zjištění i poměrně překvapující.

Planeta Nippon se kniha nejmenuje náhodou, protože po jejím přečtení zjistíte, že na druhé straně světa žije národ, který je naprosto odlišný od toho, na co jste uvyknutí a budete si připadat jako byste dostávali informace o životě mimozemšťanů. A ačkoliv mám mírné výhrady ke zpracování a sazbě, tak za mě mohu knihu jedině doporučit. Je to prostě taková malá bible pro Otaku. Jen by to chtělo druhý díl, jež půjde více do hloubky.